Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Nokian Uutiset 9.4.2020

Lisätty 09.04.2020

Leena Hirvonen

Kosmetologi keksi ratkaisun asiakaspulaan - Take away -kasvohoito kulkee vaikka kotiovelle

 

Kauneusalan yrittäjät ovat niitä yrittäjiä, joihin koronapandemian talousvaikutukset iskevät nyt kovaa. Asiakkaat eivät joko pääse tai uskalla liikkua hoidattamaan itseään.

Nokialaisen Henna Savukosken ajanvarauskirja tyhjeni parissa päivässä lähes kokonaan. Osa asiakkaista tosin on siirtänyt aikaansa eteenpäin, mikä tuo lohtua vaikeaan tilanteeseen.

Vaikeaan tilanteeseen tuo lohtua myös yrittäjän oma asenne. Henna Savukoski on tuonut tekemiseensä nyt maailmalta jo ennestään tuttuja ainutlaatuisuuden kokemuksia.

Asiakkaat pääsevät ostoksille ja palveltavaksi putiikkiin yksi kerrallaan, omalla henkilökohtaisella ajanvarauksella. Lisäksi Savukoski on pakannut kasvohoitonsa take away -pakettiin.

– Tuon hoidon kotiovelle tai sen voi noutaa myymälästä, hän aloittaa.

Käytännössä kyse on kasvohoidoissa käytettyjen tuotteiden ja ohjeiden paketoimisesta tuotepaketteihin noudettaviksi. Hoidon voi tehdä itse itselleen tai vaikka puolisot toisilleen. Ohjeet saa kirjallisesti ja videoviestinä.

– Hollywoodissa esimerkiksi vip-palvelu on aika tavallista, ja nyt siis meilläkin, Savukoski naurahtaa.

– Äskettäin eräs äiti kyseli hoitopakettia, kun suunnitelmissa oli tyttöjen ilta tyttären kanssa. Siitä tuli hyvä mieli, paketoin heille sellaisen oman erityisen hetken.

 

Kiitos ideasta, korona!

 

Henna Savukoski ei usko, että olisi tullut ottaneeksi take way - tai vip-ideoita käyttöön ilman koronapandemiaa.

– Kaksi viikkoa meni lähes kirjaimellisesti henkeä haukkoessa. Mitä nyt? Miten selviän tästä? Ja sitten aloin kehitellä, hän kertoo.

– Tuskin olisin muuten tullut toimintaa muuttaneeksi.

Hän tietää, miksi uusien ideoiden kehitteleminen yritysten liiketoimintaan on tavallisessa arjessa usein kankeaa ja miksi nyt hyviä ajatuksia syttyy siellä täällä.

– On helppoa jatkaa tutulla tavalla silloin, kun ei ole kriisiä. Perushomma sujuu, joten miksi muuttaa toimintaa? Ei ikään kuin ole pakko keksiä mitään uutta. Nyt on.

 

Nyt on mahdollisuuksia

 

Kauneusalan yrittäjä näkee vaikeassa ajassa mahdollisuuksia: kun on pakko keksiä uutta, yrittämiseen tulee uutta jännitettä.

– Aika näyttää, toimivatko ideat ja miten ne jalostuvat. Uskon kuitenkin, että vip-palvelu ja take away -hoidot jäävät palveluuni kriisin jälkeen jollakin tavalla. En ole niin sanotusti leipääntyvää lajia, joka kylläistyisi kehittelemään uutta.

Hän tosin tietää, että monelle kollegalle tilanne on aidosti vaikea ja hyviä uusia ideoita on hankala keksiä.

– Emmehän me kaikki ole samanlaisia. Jokainen käy tätä vaihetta läpi omana itsenään. Toiset lamaantuvat, toiset ahdistuvat, toiset surkuttelevat, toiset yhdistävät voimiaan tai syttyvät uudella tavalla.

 

Yrittäjän päivärytmi helpottui

 

Kuten yrittäjät yleensä myös Henna Savukoski oli tottunut tekemään ympäripyöreitä päiviä.

– Väljentynyt kalenteri antaa enemmän aikaa hoitaa yrityksen asioita ja suunnitella ja toteuttaa esimerkiksi erilaisia kampanjoita. Aikaisemmin hoidin tällaiset asiat illalla tai yöllä, joka tapauksessa liikkeen sulkemisajan jälkeen. Nyt niille on aikaa ihan keskellä päivääkin!

Mikään vihreä yrittäjänalku Henna Savukoski ei ole. Hän on johtanut omaa kauneusalan yritystään Nokialla jo 12 vuotta. Yrittäjänä hän ollut 16 vuotta.

– Minulle antavat voimaa nyt monet asiat. Onneksi menemme kohti kesää, ja valon määrä kasvaa valtavasti.

Aamulla yrittäjä ehtii nyt poikkeuksellisesti tekemään pitkän aamulenkin ja syömään kunnon aamupalan ennen töihin lähtemistä.

– Nyt jos koskaan minulla on aikaa myös perheelleni ja yhdessä olemiselle. Epävarmuuden keskellä täytyy nauttia hetkestä, sillä elämä voi muuttua. Nämä mullistukset laittavat mielen nöyräksi.

 

Linkki verkkolehteen

Evästeet

Tämä sivusto käyttää evästeitä tallentaakseen tietoja koneellesi.

Hyväksytkö evästeiden käytön?